صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۵۸۳۷۲

 طوفانی که آمریکا را هم درنوردید

پایگاه بصیرت / گروه پرونده
عملیات موفقیت‌آمیز نیروهای جنبش مقاومت حماس، یعنی طوفان‌الاقصی علیه رژیم صهیونیستی و شش ماه جنگ این رژیم علیه غزه، تنها سبب نابودی هیمنه پوشالی و شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی نشد؛ بلکه این طوفان آمریکا را هم با خود برد! طوفان‌الاقصی در کنار شکست رژیم صهیونیستی، شکست آمریکا را نیز در پی داشته است. چنانکه آمریکا از همان ابتدا، یعنی از روز ۷ اکتبر تاکنون در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفت و نسل‌کشی این رژیم در غزه را دفاع مشروع تعریف کرد.
 
حمایت‌های بی‌سرانجام 
آمریکا حمایت‌های بی‌دریغی از جنایات رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی و کودک‌کشی و تجاوزات صهیونیست‌ها داشت؛ چنانکه «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا شخصاً به اراضی اشغالی سفر کرد. «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا نیز در این چند  ماه اخیر هفت بار به فلسطین اشغالی سفر کرد.
از حمایت تا اختلاف
 در تحلیل این اقدامات باید گفت، این سفرها از یک سو بیان‌کننده حمایت آمریکا از نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه بود و از  دیگر سو اختلاف میان آمریکا و رژیم صهیونیستی در زمینه جنگ غزه را نیز نشان داد.
وتوهای تبعیض‌آمیز
حمایت‌های بی‌شائبه آمریکا از رژیم صهیونیستی تا آنجا پیش رفت که ایالات متحده  سه بار قطعنامه پیشنهادی در شورای امنیت برای توقف جنگ در غزه و پایان دادن به نسل کشی را وتو کرد و اجازه تصویب آن را نداد و این خود یک رسوایی اخلاقی بزرگ برای دولت آمریکا بود! رسوایی‌ای که حاکی از همدستی و رضایت در کشتار زنان و کودکان و بمباران بیمارستان و کشتار بیماران و غیر نظامیان است. واقعیات رسوایی بزرگی برای آمریکا به بار آورد. آمریکایی که مدعی حقوق بشر بود، حالا با وتوی قطعنامه پایان جنگ خواستار ادامه کشتارها شد!
آمریکای منفور
رهبر معظم انقلاب عنوان کردند: «آمریکا در مسئله‌ غزّه بدترین وضعیّت ممکن را [پیش] گرفت؛ کاری کرد که در همه جهان منفور شد. این کسانی که در خیابان‌های لندن و پاریس و بقیّه‌ کشورهای اروپایی و خود آمریکا به نفع فلسطین تظاهرات می‌کنند، در واقع اعلام نفرت از آمریکا می‌کنند؛ آمریکا در دنیا منفور شد؛ در منطقه منفور بود، ۱۰ برابر بیشتر منفور شد.»
همکاری آمریکا و شکست در میدان
باید گفت، شکست آمریکا از طوفان‌الاقصی از جنبه نبرد میدانی هم قابل بررسی است. چنانکه با ضربه مهلک گروه مقاومت به رژیم‌صهیونیستی و غافلگیر شدن نیروهای امنیتی در شهرک‌های اشغالی و به دنبال آن فروپاشی فکری و مدیریتی ارتش رژیم‌ و نبود انسجام و تنش بین نظامیان و سیاسیون صهیونیستی و پراکندگی در اسرائیل، عملاً آمریکا فرماندهی جنگ را برعهده گرفت؛ اما واقعیت این بود که راهبرد نظامی و دفاعی آمریکا قدرت لازم برای غلبه بر طرف مقابل را نداشت. همانطور که پیش از این هم این راهبرد در جنگ بین اوکراین و روسیه شکست خورد، در راهبری جنگ در غزّه هم به شکست انجامید. آمریکا از بازوی قدرت هوشمند خود بهره برد تا به نوعی بتواند به این منازعات و جنگ غزه پایان دهد؛ اما نه تنها موجب سیاه شدن چهره قدرت نرم خود در عرصه بین‌المللی شد، بلکه طبق گزارش «فارین پالیسی»، پس از عملیات طوفان‌الاقصی، بیش از صد حمله به نیروهای آمریکایی در سراسر منطقه صورت گرفت که موجب تأثیر منفی بر قدرت سخت آمریکا شد؛ امری که نشان‌دهنده افول قدرت هوشمند و در نهایت شکست هیمنه آمریکا در پی وقوع عملیات طوفان‌الاقصی بود. حالا آمریکا هم به اشتباه خود در حمایت از رژیم صهیونیستی پی برده و خواستار پایان جنگ است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات